Nycklar, lås och port
Nycklar
Till varje lägenhet hör ett antal nycklar (styrelsen för ett register över hur många nycklar som finns till varje lägenhet).
Föreningen har en särskild rutin för hur nya nycklar beställs och kvitteras ut. Den syftar till att säkerställa att endast behörig person kan beställa nya nycklar till respektive lägenhet. Behöver du nya nycklar ska du vända dig till styrelsen, brfstorseglet@gmail.com.
Är du ny bostadsrättsinnehavare och vill kontrollera att du får/fått rätt antal utkvitterade nycklar så vänd dig till styrelsen.
Rutin för att beställa nya nycklar, januari 2022
Borttappade nycklar
Lägenhetsinnehavarna är gemensamt och solidariskt ansvariga för alla de nycklar som lämnats ut.
Förkommer nycklar ska du genast anmäla detta till föreningen på brfstorseglet@gmail.com eller genom att maila till någon av föreningens styrelseledamöter.
I så fall ska låset och alla kvarvarande nycklarna bytas ut. Som lägenhetsinnehavare får du betala hela kostnaden för detta.
(Gör du det inte kan du riskera att bli nekad eller få nedsatt ersättning från försäkringsbolaget om det sker en stöld. Du kan också bli ansvarig för att ersätta skador om någon utomstående, med hjälp av en borttappad nyckel som du ansvarar för, kommer åt andra utrymmen i huset, t.ex. garaget.)
Lås och portar
Nycklar går också till alla portar till trapphusen och till vissa inre dörrar till t.ex. lägenhetsförråd samt cykel- och barnvagnsrum.
Till garageporten och miljörummet går däremot inga nycklar. De öppnas i dag enbart med kod.